Pre deti a mamičky

Magazín pre mamičky a budúce mamičky

Deti

Čo má vedieť a čo zvládne 2- a 3-ročné dieťa

Deti vo veku 2 až 3 roky nazývame batoľatá a pre toto obdobie je typický neuveriteľný rast a vývoj. Učia sa nové zručnosti, skladajú zrozumiteľné vety a niekedy máme pocit, že každý deň sa naučia niečo nové.

 


Je prirodzené, že rodičov, starých rodičov a všetkých členov rodiny a známych zaujíma, čo už dieťa dokáže, najmä počas tohto kľúčového obdobia. Aj keď je každé dieťa jedinečné a môže napredovať vlastným tempom, existujú všeobecné očakávania, čo by malo zvládnuť 2-ročné a 3-ročné dieťa. Pochopenie týchto míľnikov môže pomôcť rodičom vytvoriť podporné prostredie na rozvoj tých zručností a schopností, na ktoré práve dozrieva mozog ich dieťatka.

 

Vývoj jazyka

2-ročné deti: Vo veku 2 rokov deti zvyčajne začínajú spájať dvojslovné frázy a môžu mať slovnú zásobu približne 200 slov. Začnú chápať jednoduché pokyny a na požiadanie vedia ukázať na časti tela alebo predmety.

3-ročné deti: Vo veku 3 rokov sa jazykové zručnosti rýchlo rozvíjajú. Väčšina detí sa vie vyjadrovať pomocou viet zložených z troch alebo viacerých slov. Bavia ich jednoduché rozhovory a rozprávanie toho, čo zažili a výrazne sa im rozširuje slovná zásoba. Rozvíja sa aj chápanie reči, teda vedia nasledovať zložitejšie pokyny od dospelých.

 

Samostatnosť a starostlivosť o seba

2-ročné deti: Batoľatá v tomto veku túžia presadiť svoju nezávislosť. Môžu prejaviť túžbu obliekať sa, aj keď je to náročná úloha. V tejto fáze môže začať aj nácvik toalety. Zároveň je vhodný čas presunúť dieťa do samostatnej izby. Aby bolo dieťa viac motivované spať samostatne, pomôže vám v tom moderná detská postieľka. Ak bude v tvare autíčka, domčeka alebo ozdobená obľúbenými rozprávkovými postavičkami dieťaťa, bude v nej prirodzene chcieť tráviť dobrovoľne viac času.

3-ročné deti: Vo veku 3 rokov sa deti často stávajú schopnejšími a zvládajú mnohé sebaobslužné činnosti. Dokážu sa sami obliecť s minimálnou pomocou, vrátane obúvania topánok a ponožiek. Nácvik toalety zvyčajne napreduje, pričom mnohé deti sa v tomto smere stávajú nezávislejšími.

 

Motorické zručnosti

2-ročné deti: Vo veku 2 rokov majú batoľatá zlepšené motorické zručnosti, ako je stabilnejšia chôdza a beh. Objavuje sa snaha skákať. Môžu byť tiež schopné kopnúť do lopty a poskladať vežu z kociek. Zlepšujú sa ich jemné motorické zručnosti, ktoré im umožňujú otáčať stránky v knihe a držať lyžičku. Začínajú tiež kresliť.

3-ročné deti: Vo veku 3 rokov sú deti koordinovanejšie. Môžu skákať, liezť po schodoch s asistenciou, ale aj bez pomoci, a šliapať na trojkolke. Jemné motorické zručnosti sa posúvajú ďalej, čo im umožňuje kresliť jednoduché tvary, samostatnejšie používať rôzne predmety, od príborov, cez jednoduché kuchynské pomôcky až k zložitejším hračkám. Vedia tiež stavať prepracovanejšie stavby z kociek.

 

Sociálny a emocionálny rozvoj

2-ročné deti: Dvojročné deti objavujú svoju nezávislosť a môžu vykazovať známky frustrácie alebo vzdoru. Občas máme pocit, že hneď po druhých narodeninách začne fáza hovorenia “nie” na všetko, čo dovtedy dieťaťu nerobilo problém – napríklad aj emocionálne scény pri kúpaní alebo obliekaní sa. Využite záujmy drobčeka a vytvorte mu na mieru detské body s vlastnou potlačou, ktoré si bude obliekať dobrovoľne a s radosťou. Pre tento vek je totiž typické aj to, že dieťa už vie vyjadriť, čo sa mu páči a čo nie.

3-ročné deti: Vo veku 3 rokov sa deti stávajú spoločenskejšími a majú záujem hrať sa s ostatnými. Začnú sa deliť o hračky a zapájajú sa do skupinových aktivít. Emocionálne vyjadrenie sa stáva jemnejším a môžu začať chápať a pomenovať svoje pocity. Súčasťou tejto fázy je aj rozvoj empatie a porozumenia sociálnym podnetom.

 

Kognitívny vývoj

2-ročné deti: Kognitívny vývoj u 2-ročných detí zahŕňa skúmanie príčiny a následku, napríklad pochopia, že stlačenie tlačidla vydáva hluk. Môžu si užívať jednoduché hádanky, napodobňovať ostatných a prejavovať rastúcu zvedavosť na svet okolo nich.

3-ročné deti: Vo veku 3 rokov kognitívne schopnosti napredujú ďalej. Deti sú nápaditejšie a zapájajú sa do predstieraných hier (na rodičov, na doktora, na predavača, na hasiča a podobne). Dokážu riešiť jednoduché problémy a zabaviť sa aktivitami, ktoré zahŕňajú triedenie a párovanie. Pamäť a rozsah pozornosti sa postupne výrazne zlepšuje.

obrázky: freepik.com

 

Redakcia

Redaktorka magazínu Pre deti a mamičky. Snaží sa vám priniesť tie najzaujímavejšie informácie o materstve, deťoch, ale aj o zdraví a životnom štýle mamičiek.